Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia budynków na powierzchni podczas budowy tunelu KDP pod centrum Łodzi, CPK zamierza przeprowadzić dodatkowe ekspertyzy techniczne. Spółka przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na ich wykonanie. Spodziewany termin jego ogłoszenia to pierwszy kwartał przyszłego roku.
Jak przypomina spółka, tunel dalekobieżny będzie drążony pod gęstą, śródmiejską i często wiekową zabudową centrum Łodzi. Wprawdzie na etapie sporządzania projektu budowlanego CPK zlecił ocenę stanu technicznego budynków, jednak po serii incydentów na budowie tunelu konwencjonalnego PKP PLK (
zawalona kamienica,
osiadanie gruntu) zdecydował się na pogłębienie wcześniejszych analiz.
Przed rozpoczęciem prac budowlanych, planowanym na czwarty kwartał roku 2026, ocena stanu technicznego budynków ma zostać zaktualizowana. Budynki na trasie mają zostać zabezpieczone, w grę wchodzą też (ewentualne, jak zastrzeżono – na budowie tunelu PKP PLK są one obligatoryjne) tymczasowe przeprowadzki mieszkańców (na czas przejścia tarczy TBM). – Naszym priorytetem jest realizacja inwestycji kolejowej w Łodzi z troską o bezpieczeństwo mieszkańców i zachowaniem najwyższych standardów technicznych – deklaruje pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
– Nasz tunel będzie miał zupełnie inny przebieg i głębokość kilka razy większą niż ten drążony obecnie w Łodzi przez PKP PLK. Tunel CPK przebiegać będzie nie na głębokości kilku, ale 25-35 metrów, co zmniejsza ryzyko wpływu na zabudowę powierzchniową – dodaje prezes CPK dr Filip Czernicki.
CPK przypomina, że dokumentacja projektowa wskazuje możliwe do zastosowania rodzaje wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych, niezbędnych dla ochrony budynków w obszarze oddziaływania tunelu. Zabezpieczenia kamienic nad tunelem mają być realizowane pod bezpośrednim nadzorem inwestora. Konkretne rozwiązanie techniczne dla każdej lokalizacji zostaną wybrane na podstawie wyników ekspertyz i rozwiązań zaproponowanych przez przyszłego wykonawcę. Będzie on musiał na etapie projektu wykonawczego ponownie przeanalizować wzmocnienia i zabezpieczenia, które powinny uwzględniać aktualny stan techniczny obiektów.
Trwa przetarg na budowę tunelu dalekobieżnego. Otwarcie ofert przesuwano już kilkakrotnie, obecny termin to
grudzień bieżącego roku. W realizacji są pozostałe dwa kontrakty:
wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury inwestor określa jako „jedną z najbardziej skomplikowanych budów geotechnicznych tego typu w Europie”. Postępuje też budowa
komory startowej dla tarczy TBM na łódzkim osiedlu Retkinia.
Drążenie tunelu dla KDP ma zakończyć się w trzecim kwartale 2028 r. – Po tym terminie mogą toczyć się jeszcze inne prace budowlane – zastrzega CPK. Odcinek Warszawa – Centralny Port Komunikacyjny – Łódź ma zostać oddany do użytku w roku 2032, jednak dalszy ciąg trasy
do Poznania i Wrocławia – dopiero w 2035 r.