Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP
wiz. CPK
Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia budynków na powierzchni podczas budowy tunelu KDP pod centrum Łodzi, CPK zamierza przeprowadzić dodatkowe ekspertyzy techniczne. Spółka przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na ich wykonanie. Spodziewany termin jego ogłoszenia to pierwszy kwartał przyszłego roku.

Jak przypomina spółka, tunel dalekobieżny będzie drążony pod gęstą, śródmiejską i często wiekową zabudową centrum Łodzi. Wprawdzie na etapie sporządzania projektu budowlanego CPK zlecił ocenę stanu technicznego budynków, jednak po serii incydentów na budowie tunelu konwencjonalnego PKP PLK (zawalona kamienica, osiadanie gruntu) zdecydował się na pogłębienie wcześniejszych analiz.

Przed rozpoczęciem prac budowlanych, planowanym na czwarty kwartał roku 2026, ocena stanu technicznego budynków ma zostać zaktualizowana. Budynki na trasie mają zostać zabezpieczone, w grę wchodzą też (ewentualne, jak zastrzeżono – na budowie tunelu PKP PLK są one obligatoryjne) tymczasowe przeprowadzki mieszkańców (na czas przejścia tarczy TBM). – Naszym priorytetem jest realizacja inwestycji kolejowej w Łodzi z troską o bezpieczeństwo mieszkańców i zachowaniem najwyższych standardów technicznych – deklaruje pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

– Nasz tunel będzie miał zupełnie inny przebieg i głębokość kilka razy większą niż ten drążony obecnie w Łodzi przez PKP PLK. Tunel CPK przebiegać będzie nie na głębokości kilku, ale 25-35 metrów, co zmniejsza ryzyko wpływu na zabudowę powierzchniową – dodaje prezes CPK dr Filip Czernicki.

CPK przypomina, że dokumentacja projektowa wskazuje możliwe do zastosowania rodzaje wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych, niezbędnych dla ochrony budynków w obszarze oddziaływania tunelu. Zabezpieczenia kamienic nad tunelem mają być realizowane pod bezpośrednim nadzorem inwestora. Konkretne rozwiązanie techniczne dla każdej lokalizacji zostaną wybrane na podstawie wyników ekspertyz i rozwiązań zaproponowanych przez przyszłego wykonawcę. Będzie on musiał na etapie projektu wykonawczego ponownie przeanalizować wzmocnienia i zabezpieczenia, które powinny uwzględniać aktualny stan techniczny obiektów.

Trwa przetarg na budowę tunelu dalekobieżnego. Otwarcie ofert przesuwano już kilkakrotnie, obecny termin to grudzień bieżącego roku. W realizacji są pozostałe dwa kontrakty: wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury inwestor określa jako „jedną z najbardziej skomplikowanych budów geotechnicznych tego typu w Europie”. Postępuje też budowa komory startowej dla tarczy TBM na łódzkim osiedlu Retkinia.

Drążenie tunelu dla KDP ma zakończyć się w trzecim kwartale 2028 r. – Po tym terminie mogą toczyć się jeszcze inne prace budowlane – zastrzega CPK. Odcinek Warszawa – Centralny Port Komunikacyjny – Łódź ma zostać oddany do użytku w roku 2032, jednak dalszy ciąg trasy do Poznania i Wrocławia – dopiero w 2035 r.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

3-członowy Plus ciągle czeka na homologację

Tabor i technika

3-członowy Plus ciągle czeka na homologację

Jakub Rösler 13 grudnia 2024

PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny

Infrastruktura

PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny

inf. pras. oprac. JR 12 grudnia 2024

EVA Air nie uruchomi lotów do Polski

Pasażer

EVA Air nie uruchomi lotów do Polski

Mateusz Kieruzal 12 grudnia 2024

Zobacz również:

Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert

Roman Czubiński 27 listopada 2024

Łódzki tunel KDP: Wkrótce umowa na zasilanie

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Wkrótce umowa na zasilanie

Roman Czubiński 17 czerwca 2024

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Infrastruktura

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Roman Czubiński 18 kwietnia 2024

Pozostałe z wątku:

3-członowy Plus ciągle czeka na homologację

Tabor i technika

3-członowy Plus ciągle czeka na homologację

Jakub Rösler 13 grudnia 2024

PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny

Infrastruktura

PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny

inf. pras. oprac. JR 12 grudnia 2024

EVA Air nie uruchomi lotów do Polski

Pasażer

EVA Air nie uruchomi lotów do Polski

Mateusz Kieruzal 12 grudnia 2024

Zobacz również:

Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert

Roman Czubiński 27 listopada 2024

Łódzki tunel KDP: Wkrótce umowa na zasilanie

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Wkrótce umowa na zasilanie

Roman Czubiński 17 czerwca 2024

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Infrastruktura

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Roman Czubiński 18 kwietnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5